Afgelopen donderdag wilde ik het staartje van een debat in de gemeenteraad van Utrecht meemaken. Daarom besloot ik wat vroeger dan gewoonlijk bij mijn opdrachtgever in Haarlem te vertrekken. Plichtsgetrouw keek ik op www.anwb.nl hoe de situatie met de files was. Het was nog vroeg in de middag en alles viel mee. Tussen Holendrecht en Vinkeveen was vier kilometer file. Daar lig ik niet van wakker, dat is dagelijkse kost.
Terwijl het zonnetje van de vroege lente zich achter de eerste regenwolken verstopt, stap ik even na drie uur in de auto om via de A9 en A2 naar Utrecht te rijden. Landende vliegtuigen bij Schiphol steken, verlicht door verloren zonnestralen, fel af tegen de grijze lucht. Mijn gedachten dwalen af naar de komende zomer, waarin weer veel mensen de vertraging op Schiphol voor lief nemen om richting de zon te gaan.
Mijn navigator maakt geen melding van files en stuurt me feilloos naar de A2, richting Utrecht. Dan wordt ik, vlak voor ik de afslag wil nemen, gewaarschuwd door een melding boven de weg: “Utrecht tot Oudenrijn, 12 km file”. Twaalf kilometer? Ik tik tegen mijn navigator, stel haar kritische vragen en krijg geen antwoord. De filemelding van BNR brengt uitkomst. “… Ik meldt alleen de belangrijkste files: op de A2 tussen Maastricht en Eindhoven… ongeluk… op de A4… boot gekanteld… twee rijstroken afgesloten…” De file die ik voor me zie, staat er dus niet en dat geeft me een opgelucht gevoel.
Nu heb ik de afstand tussen het knooppunt Holendrecht en de afrit Utrecht-Centrum niet bepaald paraat maar mijn gevoel zegt dat het al snel een kilometer of vijfentwintig is. Ik heb dus uiteindelijk tussen Holendrecht en Utrecht-Centrum in de file gestaan, daar valt niets aan af te dingen. Om een paar minuten voor vijf was ik thuis, te laat voor het debat.
Ook nu, vrijdag om bijna tien uur ’s ochtends, een moment waarop alle files een beetje uitgevlakt zouden moeten zijn, meldt de ANWB mij ruim honderd kilometer files op eenendertig plaatsen en de VID heeft het over achttien files met een gezamenlijke lengte van iets meer dan zeventig kilometer. Wat zie ik nog meer op de site van de VID? Het mooie filejournaal dat de situatie beschrijft… van gisteren.
Hoewel ik van verkeer mijn vak heb gemaakt en ondanks de mooie ingenieurstitel die daarmee gepaard gaat, snap ik nog steeds niet waarom “men” niet in staat is om de actuele en juiste informatie over files op de automobilist over te brengen. Kunnen al die informatieverzamelaars niet gewoon gaan samenwerken?