Duurzaamheid in mobiliteit betekent ook veiligheid in mobiliteit. Vanavond heb ik me laten bijpraten over enkele Brabantse initiatieven die de verkeersveiligheid moeten verbeteren. Een daarvan is Nul Verkeersdoden Brabant. Een initiatief dat de emotie van de deelnemers aanspreekt. Zoek je doelgroep actief op en ga met hun in gesprek. Volgens mij werkt dat het beste.
Rian Snijders, coördinator bij Agrifood Capital, had een bevlogen verhaal over over verschillende voorbeeldacties in de regio en wat me vooral aansprak, was dat er ook armbandjes uitgedeeld worden aan jongeren, waarop een naam van een recent slachtoffertje stond. De betrokkenheid van jongeren was zo groot dat er zelfs vraag ontstaat naar armbandjes met de naam van een klasgenoot of een slachtoffer uit de directe omgeving. Als je jongeren op zo’n manier betrokken kunt krijgen bij verkeersveiligheid, is er vast een mogelijkheid om ze te betrekken bij de mobiliteitstransitie.
Overigens moest ik wel denken aan de actie die in 2011 in België gevoerd werd maar dat doet er niet toe, als een initiatief werkt, moet je dat omarmen.