CityMobile2 experimenteert sinds half juli 2014 met zelfrijdend openbaar vervoer in het toeristenplaatsje Oristano op Sardiniƫ. Het gaat hierbij om een proefproject en al honderden passagiers hebben inmiddels een (voorlopig) gratis ritje gemaakt.
Het busje, dat 12 passagiers kan herbergen en 7 haltes aandoet, kan maximaal ongeveer 45 kilometer per uur rijden. De route is bijna 1,5 kilometer lang en gaat door een voetgangersgebied. Vanwege de veiligheid hebben de ingenieurs ervoor gekozen om een maximum snelheid van 10 kilometer per uur aan te houden. Over een week of twee wordt de proef geƫvalueerd.
Het dorpje, met ruim 30.000 inwoners, beslaat ongeveer 85 vierkante kilometer. Van de ongeveer 25.000 forensenritten per dag wordt circa 45% door inwoners van buiten de gemeente gemaakt. Als volgende testgemeente staat het Franse La Rochelle (met 75.000 inwoners) op de planning. Daar kan op grotere schaal getest worden.
Omdat de Italiaanse wet nog altijd verplicht dat er een”chauffeur” op het voertuig zit, rijdt bij elke testrit een mederweker van vervoerder ARST mee. Deze kan ingrijpen, passagiers aan verdere informatie helpen en ondertussen ook statistische informatie vergaren.
Het opmerkelijke van deze proef vind ik dat hij op een erg kleine schaal gehouden wordt. Als een dergelijk systeem in staat is om kleine gemeenten te bedienen, biedt dat kansen in Nederlandse (landelijke) gemeentes. Uiteraard denk ik daarbij aan mijn eigen gemeente Sint-Michielsgestel, waar het openbaar vervoer tussen de kernen Berlicum en Sint-Michielsgestel moeizaam van de grond komt. Al het openbaar vervoer gaat namelijk via ‘s-Hertogenbosch. We wachten in spanning op de resultaten.